Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
16.06.2014 00:57 - Важни моменти от петото "stand-by" споразумение с МВФ подписано от българското правителство на 11 април 1997 г.
Автор: aparapunova Категория: Политика   
Прочетен: 748 Коментари: 0 Гласове:
1

Последна промяна: 16.06.2014 01:00


Направете си сами изводите...!!!!!!
Изпълнявайки изискванията съсипваме икономиката и всички сектори в Държавата...
Важни моменти от петото "stand-by" споразумение с МВФ подписано от българското правителство на 11 април 1997 г. Някой помни ли това?!?!    " Важни моменти от петото "stand-by" споразумение с МВФ подписано от българското правителство на 11 април 1997 г.

Като резултат от преговорите Р. България ще получи около 180 млн. долара - 150 млн. долара за внос на зърно и останалите за платежния баланс, като преди това ще трябва да изпълни редица условия. Останалите около 470 млн. долара от програмата ще бъдат разпределени на равни части в тримесечията до края на март 1998 г. като реди всеки транш обаче ще трябва да изпълняваме доста условия.Валутен бордПравителството поема ангажимента да въведе валутен борд, като това вероятно ще стане от началото на второто полугодие.Целта е новият парламент да приеме закона за валутния борд скоро след като новото правителство поеме властта.Специфичните параметри заедно с необходимите промени във финансовата и структурната политика ще бъдат одобрени при тогавашните обстоятелства.Основните изисквания са:

1. да има фиксиран курс на базата на резервна валута

2. да няма заеми от БНБ за правителството

3. заемиза банките се допускат само ако съществува системен риск за банковата система итези заеми са напълно обезпечени и провизирани

4. БНБ да престане да контролира лихвените нива.БНБ ще се преструктурира в емисионно управление (или валутен борд), който ще има 100% покритие в чужда валута и банково управление - кредитор от последна инстанция по ясно определени условия. Ще има и независимо управление за банков надзор.Бюджетната политика - в държавния сектор да бъдат съкратени 58 000 души на равни дялове през последните три тримесечия от годината.
http://www.imf.org/external/np/ms/2011/052011.htm


- за заплати от бюджета за 1997 г. не могат да отидат повече от 709 млрд. лева.- пенсиите, които сега са под 10 долара, ще стигнат 34 долара през четвъртото тримесечие.

- субсидии за селското стопанство - само в много ограничени размери и ще бъдат заложени в бюджета.

- в областта на приходите да се вземат предписаните мерки за увеличаване на събираемостта.

- през април трябва да се създаде централна служба, като нспекторите от тази централизирана служба ще следят почти непрекъснато големите дружества от ранга на Нефтохим, НЕК, БДЖ, като целта е да се осигури събираемостта от тях.

-друга мярка предписана от МВФ, която трябва да мине веднага през парламента, е вдигането на прага за регистрация по ДДС на 50 000 долара, т.е. около 100 млн. лева.

- много бързо трябва да се прекрати регистрацията по ДДС на всички фирми с годишен оборот от облагаемите сделки под това ниво.

- по препоръките на МВФ се изисква и увеличаване на срока за възстановяване на данъчния кредит, след като инфлацията тръгне надолу.

Преди първия транш трябва да се ограничат зоните за временен внос.

- по препоръка на МВФ в областта на подоходните данъци трябва да се подобри събираемостта от свободните професии и изобщо върху доходите извън трудов договор, като аблицата трябва да се направи така, че ефективната данъчна ставка да е относително постоянна.

- оценките на имотите за данъчни цели трябва да са равни на пазарната им цена.

- също така МВФ препоръча лихвата за закъснели плащания на данъци да се вдигне до 5 пункта над основната.

- до началото на 1999 г. трябва да се приеме и влезе в сила новзакон за облагане на доходите, като през следващите няколко месеца правителството ще гарантира минимални доходи със собствени средства, заеми от Световната банка, ЕС.

- работниците, уволнени от закритите държавни предприятия, да получат наведнъж 250 долара. Още толкова ще се дават, ако безработният започне бизнес и наеме поне още един член от семейството си.

- скритите дефицити - неразплатените от бюджета разходи, могат да създадат проблеми при въвеждането на валутен борд и затовате да бъдат изчистени до края на май и да не бъдат допускани повече.

- при валутен борд бюджетът трябва да се справя със своите разходи и да прибягва до кредит от централната банка.

- в най-скоро време трябва да се създаде специална сметка "фискален резерв".В нея ще влизат съществуващите бюджетни и извънбюджетни средства в левове и чужда валута, приходите от приватизация и външното финансиране за да е служат като предпазен буфер при управлението на паричните потоци на бюджета.Банков сектор

- преди въвеждането на валутен борд българският банков сектор трябва да се стабилизира като показатели за капиталоваадекватност и ликвидност и да се намали възможността БНБ да изпълнява функцията на кредитор от последна инстанция и по този начин да отпаднат дори хипотетичните възможности за оздравителни и спасителни операции за банките през бюджета.

- основната цел на споразумението МВФ – Българско правителство е съсредоточено в това българските държавни банки да бъдат приватизирани до края на 1998 г. като п редхождащото условие по споразумението е България да поеме незабавен и бърз ангажимент от 50 млн. долара за оздравяване на "Биохим" за сметка на бюджета.

- така основният ангажимент, които поемаме в рамките на споразумението с МВФ е оздравяване (със собствени средства на първата фаза) и приватизация на банките."Международните финансови институции искат да видят чисто български ангажимент за стабилизация на банковата система", заяви на пресконференция шефът на Булбанк Чавдар Кънчев, който е и член на Съвета зафинансова стабилизация."Подкрепата за държавните банки за осигуряване на достатъчна платежоспособност и ликвидност ще бъде предоставена само в контекста на фундаментални промени в управлението - както под формата на договор за управление, така и на приватизация", се казва в договорения с МВФ меморандум за икономическа политика.

- мениджърският договор, както и приватизацията като форми, гарантиращи промяна на управлението, ще се прилагат както в периода преди, така и след въвеждането на валутен борд.

 

Като подходящи за сключването на мениджърски договори според МВФ и българското правителство се смятат чуждестранни финансови институции с утвърден авторитет и българската Булбанк.

"Целта на договорите за управление ще бъде да подготвят банките за приватизация...", се казва в меморандума с МВФ.

- в договореностите не се изключва опцията договорът за управление по принцип да бъде обвързан с ангажимент за рекапитализация, тоест дава се право на инвеститора (независимо дали част от акциите примерно остават държавни) върху управлението и/или върху избора на мениджмънт на банката."Всяка операция, осигуряваща на други държавни банки достигане на приемлива ликвидност или платежоспособност преди края на април, ще се съпровожда със сключването на договори за управление до тяхната приватизация", се посочва в меморандума.- за да привлече по-надеждни инвеститори правителството се ангажира да премахне всички пречки за чуждестранни вложения вбългарски банки.

- още преди първия преглед на мисията, вероятно през юни, правителството заедно с БНБ се ангажира с промени в нормативната уредба, позволяващи деноминиране на капитала на банките в чуждестранна валута и по-благоприятно третиране на нереализираните печалби и разходите за провизии.Банковата приватизация - ще бъде извършвана на няколко етапа:- първи - финализиране на напреднали сделки при две банки (вероятно Обединена българска банка и Експресбанк) до края на септември. Условията по приватизацията на още две държавни банки трябва да бъдат уточнени към края на годината, а към средата на следващата и за останалите две от общо шест опериращи към момента държавни банки.Тъй като Банковата консолидационна компания в момента е с основен набелязан приоритет продажба на банките, в условията е посочено назначаването на консултант към холдинга с признат опит в приватизацията. Изборът трябва да бъде съгласуван между българското правителство и Световната банка.

- при приватизираните държавни банки трябва да бъдат покрити минималните показатели за поне 8% капиталова адекватност,като търговските банки, независимо от формите на собственост, при невъзможност да покрият стандартните изисквания за съотношение на капитала към рисковите активи подписват меморандуми за разбирателство с управление "Банков надзор" на БНБ и се отчитат по него на месечна база.

- "Нито една банка, която не е здрава и не е ликвидна, не може да влезе във валутен борд ..."

 

Необходими стъпки, за подготвяне на банковата система за работа в условията на валутен борд:1. Министерството на финансите всекидневно да предлага неограничени количества 7-дневни ДЦК, докато БНБ постепенно до средата на май трябва да прекрати операциите на открития пазар и необезпеченото рефинансиране.

2. лихвата да се определя всяка седмица на база доходността на аукционите за седемдневни държавни ценни книжа до края на април.

3. БНБ да организира аукциони на ЗУНК-ове на цена, равна на сегашната минимална.

4. правителството ще премахне ценовите ограничения за търговията на ЗУНК-овете до първия преглед.

5. лихвите на ДСК трябва да са близки до пазарните нива.Платежен баланс

 

Ускорената приватизация ще помогне с около 350 млн. долара през 1997 г. като недостигащите за тази година около 1 млрд. долара ще бъдат финансирани от МВФ, Световната банка, заедно с Япония и пакета от ЕС и Г-24.- българското правителство се ангажира да ограничи нарастването на външния си дълг със заеми или гаранции със срок на връщане над 1 година. Това се отнася както за правителството, така и за БНБ.

- България може да разчита на около 150 млн. долара заем от МВФ за внос на зърно.

- правителството да намали импортната такса с 1 пункт (т.е. до 4%) от 1 юли 1997 г. като по-нататък тази такса да бъде премахнатаизцяло.

- България поема и ангажимента да премахне прага от 50 000 долара за регистриране на чужди инвестиции, който не позволява напо-дребните фирми да изнасят печалбата си като правителството да декларира, че няма да въвежда ограничения във валутния и вносния режим.Структурна реформа- през следващите две години да се приватизират всички предприятия и половината от националната инфраструктура.

- списъкът с предприятия за ускорена приватизация е допълнен и в в него вече влизат предприятия, които притежават 22.5% от всички държавни активи.

- до края на май да бъдат продадени друга група предприятия, които държат 4.5% от държавните активи.

- за приватизация през тази година ще бъдат предложени 31 от всичките 41 предприятия от група Б на списъка за изолация.

- с писмо за намеренията българското правителство да информира МВФ за избор на консултантът за БТК

- предвиждат се промени в законодателството за ускоряване на приватизацията.

- с втория и третия кръг на масовата приватизация се очаква да бъдат приватизирани други 13% от държавните активи.

- до първия преглед на програмата в края на май или началото на юни трябва да бъдат закрити останалите 23 от 64-те предприятия в списъка за ликвидация.

- до края на май правителството ще реши дали да закрива още предприятия.

- от първи април започват да действат програмите за оздравяване на предприятията в списъка за изолация

- в бюджета за 1997 г. ще бъдат предвидени до 20 млн. долара субсидия за БДЖ.

- от 1 април фиксираните цени на водата, въглищата, топлата вода за промишлени нужди, електроенергията, природния газ, течните горива и телекомуникационните услуги няма повече да се субсидират.

 

- в духа на поетите ангажименти да бъдат увеличени цените на брикетите, отоплението за населението, транспорта, като първоначално за тях се предвиждат известни субсидии.

- след този скок цените ще продължат да се движат всеки месец, като до края на май трябва да се премахне и контролът върху печалбата от продажба на земеделски продукти и да се отменят всички забрани върху износа.Предвиждат се също изпълнение на поетите ангажименти за либерализиране на пазара на земята.Рисковете

- едно от главните условия на валутният борд е изпълнение на бюджета при липсата на банково финансиране на дефицит.

 - за в бъдеще бюджетът ще трябва да събира достатъчно приходи от населението , за да покрие предвидените разходи.- във фискалната сфера се разчита на драстични промени в данъчните закони- либерализацията на цените и закриването на губещите предприятия неизбежно ще доведат до допълнително нагнетяване на социалното напрежение ..




Гласувай:
1


Вълнообразно


Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: aparapunova
Категория: Новини
Прочетен: 71395
Постинги: 40
Коментари: 13
Гласове: 32
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031